Menu

Marathoneksperterne blogger......

Kilometerslugeren eller den effektive løber

Hvor tit har jeg ikke hørt og oplevet løbere drøfte hvor mange kilometre har jeg løbet i sidste uge, måned eller år. Det triste er troen på at jo flere kilometre der er løbet jo mere effektiv er træningen og det er noget af en skrøne. Bevares, mængden antal kilometre er ikke underordnet, men når det sker på bekostning af intensiteten (tempoet) og superkompensations processerne (forholdet mellem belastning og hvile) så er det ikke godt nok.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 14:00

Har jeg brug for en coach?

Den gode coach er den der har tilstrækkelig empati til at sætte sig ind i løberens fysiske, familiemæssige og samfundsmæssige udfordringer og pligter. En coach der kan opbygge den rigtige træning på de 5 grundlæggende træningsprincipper og som sammen med løberen kan få det hele til af fungere i helhed, hvor ikke mindst træningsrytmen er det bærende grundlag. Det rigtige træningsprogram bygger på mere end blot den fysiske del, husk det !!
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 15:38

Kategorier :

Hvil dig til succes

Restitution og hvile spiller en afgørende rolle for effekten af løbetræningen og dermed er træningsstrukturen altafgørende for dit udbytte af de mange timer du tilbringer i skoven, på landevejen eller andre gode løbesteder.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 15:38

Lakmusprøven - tør du droppe en træningsdag

Er du typen der har det svært hvis du ikke kommer ud at træne en dag, uden tvivl, for det er jo ikke godt. MEN det kan være godt, for træning og træningseffekten er forbundet med restitution, hvile.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 15:00

Gør nu noget ved det – fleksibel løbestil

Fleksibel løbestil Din løbestil er noget du har udviklet over mange år og hvorfor tro på at du kan ændre denne hurtigt "over night". Du kan dog godt gøre noget som vil betyde meget for at optimere din løbestil og dermed din løbeøkonomi og det ER at sikre en høj grad af variation i din træning. Variationen i træningen vil samtidig også være skadesforebyggende. To fluer med et smæk.....
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 10:00

Forfattere

Seneste kommentarer

Arkiv

Marathoneksperten
Solution by BRND ® - All Rights Reserved ©2011-2013