Menu

Marathoneksperterne blogger......

Udholdenhed - Hvad mener du?

Udholdenhed bliver brugt meget flittigt i forbindelse med træning, om det så gælder maraton, halvmaraton, 10km, 5km, 1500m eller 800m. Men meget få forstår hvad udholdenhed reelt dækker over. Det er nemlig ikke så enkelt som det lyder og hvad der er være er at svaret på den manglende udholdenhed altid omsættes til at nu skal der løbes flere kilometre. Sandheden er dog helt anderledes.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 00:00

Alberto Canova - Sammendrag af træning og principper

Sammendrag af Alberto Canova´s træning og principper som uddraget af artikkel i Running Times september 2012 og personlige samtaler og oplæg fra Canova på et ugelangt seminar om marathon i England i 2008. I dag er Canova det hotte dag på trænersiden for de lange løbedistance med masser af sublime resultater med Kenyanske løbere og sidst i forbindelse med norske Sondre Moen´s gennembrud på marathondistancen.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 10:30

Kilometerslugeren eller den effektive løber

Hvor tit har jeg ikke hørt og oplevet løbere drøfte hvor mange kilometre har jeg løbet i sidste uge, måned eller år. Det triste er troen på at jo flere kilometre der er løbet jo mere effektiv er træningen og det er noget af en skrøne. Bevares, mængden antal kilometre er ikke underordnet, men når det sker på bekostning af intensiteten (tempoet) og superkompensations processerne (forholdet mellem belastning og hvile) så er det ikke godt nok.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 14:00

Grundtræning er YT – Bloktræning er IN

Man kan blive hængende i forestillinger om at det var bedre i gamle dage. Det eneste der er bedre er forestillingen om det der lykkedes, men ikke alt det der ikke lykkedes. Det er vigtigt at reflektere over hvad gik godt og hvad gik ikke godt og lære af begge dele. Det er årsagen til at jeg skrev dette indlæg hvor jeg introducerer til en moderne og effektiv måde til at strukturere træningen på, nemlig BLOKTRÆNING. Jeg fokuser på bloktræningen i forhold træning af AEROB KAPACITET, AEROB UDHOLDENHED og SPECIEL UDHOLDENHED.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 15:38

Kategorier :

Har jeg brug for en coach?

Den gode coach er den der har tilstrækkelig empati til at sætte sig ind i løberens fysiske, familiemæssige og samfundsmæssige udfordringer og pligter. En coach der kan opbygge den rigtige træning på de 5 grundlæggende træningsprincipper og som sammen med løberen kan få det hele til af fungere i helhed, hvor ikke mindst træningsrytmen er det bærende grundlag. Det rigtige træningsprogram bygger på mere end blot den fysiske del, husk det !!
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 15:38

Kategorier :

Forfattere

Seneste kommentarer

Arkiv

Marathoneksperten
Solution by BRND ® - All Rights Reserved ©2011-2013