Menu

Marathoneksperterne blogger......

Corona-Tid at flytte fokus

Corona eller ej, vi skal holde humøret og aktiviteter i gang i den udstræknng som det kan lade sig gøre. Mange målsætninger med gode tider i diverse halvmarathon og marathonløb er gået fløjten, MEN fortvivl ikke der er andre ting som kan motivere og drive lysten til at løbe og det er dem du skal fokusere på . Ud i naturen og nyd forårets komme, skoven venter på dig og jeg har skitseret en række forslag til træningen som du kan overveje at gøre brug af.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 14:35

Trail-, Cross-, mudderløb – Hvad skal jeg med det?

Udbuddet af konkurrencer, løb i alle former vælter frem. Der er pt. en tendens til at væksten er på de løb der foregår ude i terrænet, løb der stiller andre krav end at løbe en flad 10km på landevej. Det er løb der ikke opgøres i hvor hurtigt det, men mere i hvor sjovt det har været og det at den tilfredsstillelsen mere fokuserer på oplevelsen og ikke på tiden for gennemførelsen. Ud over oplevelsen har afspejler det dog også et anden og yderst positivt udbytte af at løbe uden for alfervej. Det er positivt for løbeøkonomien og det mindsker skadesrisikoen ved at træne og løbe.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 00:00

Alberto Canova - Sammendrag af træning og principper

Sammendrag af Alberto Canova´s træning og principper som uddraget af artikkel i Running Times september 2012 og personlige samtaler og oplæg fra Canova på et ugelangt seminar om marathon i England i 2008. I dag er Canova det hotte dag på trænersiden for de lange løbedistance med masser af sublime resultater med Kenyanske løbere og sidst i forbindelse med norske Sondre Moen´s gennembrud på marathondistancen.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 10:30

Kilometerslugeren eller den effektive løber

Hvor tit har jeg ikke hørt og oplevet løbere drøfte hvor mange kilometre har jeg løbet i sidste uge, måned eller år. Det triste er troen på at jo flere kilometre der er løbet jo mere effektiv er træningen og det er noget af en skrøne. Bevares, mængden antal kilometre er ikke underordnet, men når det sker på bekostning af intensiteten (tempoet) og superkompensations processerne (forholdet mellem belastning og hvile) så er det ikke godt nok.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 14:00

Hvil dig til succes

Restitution og hvile spiller en afgørende rolle for effekten af løbetræningen og dermed er træningsstrukturen altafgørende for dit udbytte af de mange timer du tilbringer i skoven, på landevejen eller andre gode løbesteder.
Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 15:38

Forfattere

Seneste kommentarer

Arkiv

Marathoneksperten
Solution by BRND ® - All Rights Reserved ©2011-2013