Menu

Lakmusprøven - tør du droppe en træningsdag

Du er træt og udkørt, træningen den foregående dag var hård og udmarvende, du havde svært ved at sove bagefter, men dagens træning venter. Du gør dig klar til endnu en hård træningsdag, du skulle jo nødig falde af på den, også selv om du føler mest behov for at slappe af eller måske bare lunte en lille tur. Hvad vælger du?

Du skal være bevidst om at træningseffekten er at bryde ned, at blive træt, for derefter at give kroppen mulighed for at bygge op til et højere niveau end før træningen, i realiteten enkelt og dog!

Du er sikkert bevidst om nødvendigheden af restitution/hvile. Har du et GPS-/ Pulsur af nyere dato skal du nok blive belært om det, når uret efter træningen meddeler at du kan godt holde 72 timer pause fra træningen. Der er mange beregninger/algoritmer der forsøger at beregne hvor hård træningen har været. MEN træthed er ikke et entydigt begreb. Du har sikkert oplevet at du føler dig fuldstændig slap i kroppen og tømt for energi, hvilket du sandsynligvis også er. Der er dagen hvor du efter træningen kan mærke hvordan det værker i sener og muskler. Efter træningen har du pudsigt nok helt styr på dit åndedræt og en hjerterytme der hurtigt bliver normal igen.

Der er mange måder at blive træt på og med hver sin tidshorisont til at nå tilbage på normalt niveau og forhåbentlig blive lidt bedre, at få en træningseffekt ud af træningen.
Når træningen udtrætter sener og ledbånd, hvad den gør på lange løbeture, kræver det lang tid for sener og ledbånd at blive klar til en ny hård belastning, der kan gå 2-4 dage.
Har du tømt energilagerne kan disse være på niveau igen efter 24 timer, alt efter om det er en lokal tømning af energien eller en central tømning. Det sidste sker i forbindelse med løb over 90min.

Efter en intensiv træning, det kan være mange intervaller i et højt tempo og specielt ved kortere intervaller, er” skaden” sket på muskelniveau og her kan restitutionstiden være lang, normalt 1-3 dage. Du har sikkert oplevet muskelømhed der er værst de første 1-3 dage for derefter at klinge udefter 4-6 dage, årsagen er nedbrydning af muskelceller der skal have tid til at blive bygget op igen.

Hvad er så budskabet

Efter en træningsdag må du ikke udelukkende stole på GPS/Pulsuret. Lyt til kroppen og din egen fornemmelse når du skal afgøre om du skal have en let gang træning, en anden type træning eller helt skal droppe træningen.

Det giver ikke mening bare at styrte af sted, dag efter dag og tage skraldet når kroppen står af, formentlig i form af en skade eller at du bliver langsommere, tungere og mentalt drænet for energi, for så er du rigtig på spanden.

At løbe mange kilometre eller at træne i et højt tempo dag efter dag giver ikke et optimalt resultat af anstrengelserne. 
Træningen skal planeres i forhold til mål med træningen og doseres i de rigtige doser og med fokus på træningens virkning på kroppen OG ikke mindst på at kroppen får mulighed for at restituere, genopbygge og bygge ovenpå.

Enhver kan løbe langt og længe, det er den nemmeste sag i verden, men at løbe efter det optimale resultat, kræver omtanke og planlægning, MEN ikke mindst at man kender sin krop og ved hvornår det er tid til at træde et skridt tilbage. Lakmusprøven er ”tør du droppe en træningsdag”.

Karl-Åge Søltoft
www.marathoneksperten.dk

Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 15:00

0 Kommentarer :

Kommentar

Forfattere

Seneste kommentarer

Arkiv

Marathoneksperten
Solution by BRND ® - All Rights Reserved ©2011-2013