Menu

Hjernen, den indre bremseklods

Hjernen, den indre bremseklods

Du tænker hjerte, kredsløb og muskler når du skal forberede dig på at præstere den sublime marathontid. Det er langt fra hele sandheden for at blive en superløber.

Faktum er, at det er hjernen der begrænser vores præstation. Hjernen siger fra før kroppen når sin absolutte ydeevne, den beskytter os mod dumheder. Det er i og for sig yderst fornuftigt og klogt.

Hvor meget du kan presse ud af hjernen afhænger fuldstændig af din motivation. Tænk på hvad kroppen kan yde i en flugtsituation, langt ud over hvad du normalt kan forestille dig.

Vi ved at træningseffekten består i at bryde kroppen ned og give den tid til at komme op på niveau igen og her bygge sig stærkere for at bedre at kunne modstå samme fremtidige belastninger. Vi arbejder primært med at træningen holder sig under det røde felt. Vi ville dog gerne kunne bevæge os op i det røde felt i forbindelse med at præstere.

Det røde felt

Hvordan kan vi håndtere det at få adgang til det røde felt, motivation, motivation og motivation. Jeg har masser af motivation vil du sige, jeg kan og jeg vil, snak, snak, snak… Hvad er grundlaget for din motivation? Har du en kenyaners drivkraft for overlevelse, præsterer han kan han leve komfortabelt resten af sit liv og brødføde hele sin familie. Her tæller alt andet en førstepladsen INTET.

Din indre motivation

Din indre motivation det er kernen i at kunne levere det sublime. Kun ved en motivation der også bunder i en ægte dybtliggende trang til at præstere kan og vil du acceptere den hårde og belastende anstrengelse og tolerere det ubehag anstrengelsen medfører. Det er utilpashed og ikke træthed der får dig til at sætte farten ned.

Lad mig citere en storløber tilbage fra 20´erne finnen Paavo Nurmi: ”Mine tanker er alt. Muskler kun stykker af gummi. Alt hvad jeg er, er jeg på grund af min tanker.”

Du kan ikke klare maksimal belastning i mere end 30sek uden at overskride det maksimale niveau af oplevet anstrengelse som du kan tolerere.

Glem ikke: At smerte er ikke det samme som anstrengelse, det er en metafor.

Personlige mål

En undersøgelse af førstegangs Marathon løbere der trak sig ud af et træningsprogram viste sig at være nært knyttet til målet med træningen. De som var mest motiveret og var det ud fra at nå personlige mål som selvværd eller at finde en mening i livet var mere vedholdende end dem hvis primære mål var vægttab eller social anerkendelse.

DERFOR, begynd med at finde din indre motivation, hvor meget betyder det for dig at løbe under 3 timer på en marathon? Vil du acceptere den anstrengelse som dette vil kræve? Sagt med andre ord.... HVOR HÅRDT MÅ DET VÆRE!!!

Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 14:00

0 Kommentarer :

Kommentar

Forfattere

Seneste kommentarer

Arkiv

Marathoneksperten
Solution by BRND ® - All Rights Reserved ©2011-2013