Menu

En myte – Mange ugentlige kilometre træner evnen til at løbe med højere fedtforbrænding!

En myte – Mange ugentlige kilometre træner evnen til at løbe med højere fedtforbrænding!

Det er muligt at træne og optimere evnen til at løbe med en højere fedtforbrænding så længe vi taler om et tempo der ligger under mælkesyretærsklen, her defineret ved ca. 4mmol/l. Det kræver at du stort set tømmer dine depoter af glykogen i de muskler du bruger under løb og derved tvinger musklerne til at gå over på en højere grad af fedtforbrænding.

Opskriften er du løber i 90min og derover i relativ høj fart (under mælkesyretærsklen – giver sig selv !!!) eller løber over 2 timer i et tempo der vil udfordre den maksimale iltoptagelse (V02 max.) med en belastning på ca. 70% af denne, hvilket stadigvæk er et relativt højt tempo.

Derfor der er ingen vej uden om de lange hårde træningsture, men ikke i et tempo der ligger inden for komfortzonen.

Tænk så lige på at en veltrænet langdistanceløber vil have glykogen nok i muskler og lever til at kunne gennemføre en halvmarathon i et højt tempo lige under mælkesyregrænsen. Det er primært marathonløbere der skal fokusere på en højere grad af fedtforbrænding.

De mange ugentlige kilometre er IKKE en garanti for en forbedret fedtforbrænding, det er hvordan at træningstiden bruges på de enkelte dage der afgør om der er dage hvor der trænes fedtforbrænding og tro mig, det er ikke de letteste dage …..

Skrevet af Karl-Åge Søltoft den 00:00

Kategorier :

0 Kommentarer :

Kommentar

Forfattere

Seneste kommentarer

Arkiv

Marathoneksperten
Solution by BRND ® - All Rights Reserved ©2011-2013