Menu

Vinteren er over os.....

Vinteren og skaderne

Det er ikke fordi at vinteren giver flere skader end på andre tidspunkter af året, men skaderne er anderledes. Det er her du lægger grunden for senere skader når foråret og sommeren kommer.

Du kan undgå mange skader ved at fokusere på din påklædning. Du skal tænke i musklergrupperne størrelse og aktivitet, når du tænker påklædning. Store muskelgrupper der er aktive udvikler megen varme, eks. lår- og ballemuskler og lægmuskler ved løb.

Det du bør have fokus på de steder hvor musklerne går over i et senestræk for at hæfte til en knogle, eks. senestrækket fra lægmusklen og til at dette hæfter på hælbenet også kendt som akillessenen. Blodforsyning i senestræk er ikke særlig god og når der ikke er et stort blodflow, så kommer der heller ingen varme til stedet.

Vi har to steder som du bør have fokus på, grundet kroppen ringe evne til at varme stederne op gennem en blodgennemstrømning og det er akillessenen og så er det forsiden af knæene. Disse skal beskyttes ekstra mod kulde udefra. 

Det er eftertænksomt at akillessenen hos rigtig mange løbere er næsten fuldstændig blottet og derfor meget udsat for en nedkøling. Løbetights der ikke dækker akillessenen eller løbesokker der ikke i tilstrækkelig grad opvejer dette er en årsag til mange problemer med akillessenerne her i vinterperioden. 

beFor knæenes vedkommende så er udfordringen, at de tætsiddende tights eller lignende benklædning ikke efterlader noget luft som isoleringslag mellem knæ og kulde. Tænk her på at hver gang du bøjer knæet er der kun beklædningen mellem knæ og kulde. Hertil skal lægges at en våd beklædning isolerer dårligere end end tør beklædning.

Sørg for at du har ekstra fokus på at vælge en på-/benbeklædning, sokker der yder den nødvendige beskyttelse mod at kulden trænger ind til akilllessene og knæ.

 

 

Skrevet af Marathoneksperten den 00:00

Kategorier :

0 Kommentarer :

Kommentar

Forfattere

Seneste kommentarer

Arkiv

Marathoneksperten
Solution by BRND ® - All Rights Reserved ©2011-2013