Menu

Varighedsløb - Start med opvarming

Det kan lyde som en vigtighed, men er ramme alvor. Start altid dine lidt mere intensive Varighedsløb med en let opvarmning og den SKAL være let.

Start med 5-10min meget let løb, med let menes der at dit tempo skal ligge 60-90sek under din normale tempo når du løber Varighedsløb. Du tænker sikkert, vil han virkelig have at jeg skal løbe i den snejlefart? Ja, det vil jeg faktisk.

Det, at du starter meget langsomt, stille og roligt kommer i gang med at løbe har primært to formål.

Kroppen, muskler og sener, vænner sig langsomt til det det de nu skal udsættes for. Denne opvarmning sikrer, at du kan minimere risikoen for skader og det et væsentlig omfang. Det er jo ikke så dårligt, ihvertfald ikke ud fra mit synspunkt.

Den anden mål er, at du får tid til at fokusere på hvad du nu skal lave på resten af træningen, nemlig løbe..... Du får en helt anden mental indgangsvinkel til den del af træningen der flytter grænser. Du bliver mere koncentreret og klar til en indsats. Tro mig det virker......

Jeg fik vist ikke nævnt at det vil være en kæmpe fordel også skadesmæssigt, hvis du brugte 5-10min til at få kroppen ned i gear igen. Også her skal du ned i et tempo der ligger 60-90sek lavere pr. km end det forudgående tempo. Det er mere effektivt i skadeforebyggende hensigt end 15min med udspændingsøvelser!

God tur.

Marathoneksperten/Karl-Åge

Skrevet af Marathoneksperten den 15:00

Kategorier :

0 Kommentarer :

Kommentar

Forfattere

Seneste kommentarer

Arkiv

Marathoneksperten
Solution by BRND ® - All Rights Reserved ©2011-2013